Uzaktaki Türkler: Nogay Türkleri
Yusuf Güldür
İsmi
pek bilinmeyen Türk topluluklarından biridir Nogaylar. Adeta imamesi
kopmuş bir tespihin taneleri gibi yeryüzüne yayılan kutlu Türk kavminin
bizce unutulmuş çocuklarıdır onlar. Peki kimdir bu soydaşlarımız? Acaba
isimlerini nereden almışlar ve hâlâ nerelerde yaşamaktadırlar?
Nogaylar Kimlerdir?
Tüm
Orta Asya’yı hâkimiyeti altına alan Cengiz Han’ın Türk Dünyası’nı
önemli bir ölçüde tek buyruk altında topladığı bilinen bir gerçektir.
Ancak Cengiz’in ölümünden sonra Moğol Devleti bölünmüş ve dört yeni
devlet yapısı ortaya çıkmıştır. İşte bu devletlerden birisi de hiç
şüphesiz devletin kuzey topraklarını, Kafkaslar ve Rus bölgelerini
elinde tutan Altınorda Devleti’dir.
Altınorda
Devleti içinde yaşayan ve aslen Dest-i Kıpçak’a mensup olan bu Türkler,
Kırım Bölgesi’nde ve Altınorda hakimiyetinde yaşamışlar ve Altınorda
Hükümdarı Berke Han’ın başkomutanı Nogay Han’a tâbi oldukları için bu
isimle anılmışlardır. Yani tıpkı Osman Gazi’ye tabi olanların Osmanlı
diye anılması gibi bir durum söz konusudur.
Nogay Urugları
Bilindiği
üzere Türkler’de boylar urugların (sülalelerin) birleşimiyle
oluşmuşlardır ki Nogaylar’ın da 7 urugdan oluştukları bilinmektedir.
Bunlar, Şırın, Arın, Kıpçak, Argın, Alçın, Katay ve Mangıt Uruglarıdır
ki, bunların bir kısmı Kırım’da bir kısmı da İdil boylarında yer
almıştır.
Yüzyıllar
boyunca bu bölgeyi kendilerine mesken tutan Nogaylar, sayıları az oluğu
için genellikle başka devletlerin hâkimiyetleri altında yaşamışlar
ancak 1426’da Edige Bey’in oğlu Nureddin Bey zamanında bir hanlık
kurmuşlardır. Yaklaşık 150 yıl boyunca bağımsız olan Nogay Hanlığı, 1563
yılında Rus istilasına uğramış ve bu istila sonucu Nogay Hanlığı
parçalanmıştır. Öyle ki tarihte Karakalpaklar olarak bilinen Türk
Topluluğu bile Nogaylar’ın bir kolu olarak bilinmektedirler.
Kırım
Bölgesi’nde kalan Nogaylar, Fatih’in Kırım’ı fethiyle Osmanlı
egemenliğine girmiş ve Osmanlı için yüzyıllar boyunca yedek kuvvet
olarak tutulan Kırım Ordusu’nun ana omurgasını oluşturmuşlardır.
Kırım’ın
elden çıkması ve Ruslar’la Osmanlılar’ın 18.yy’dan itibaren sürekli
savaşması sonucu Nogaylar kitlesel göç hareketlerine girişmişler ve
bunlardan önemli bir kısmı 19.yy’da Anadolu’ya gelip yerleşmişlerdir.
Özellikle 93 Harbi’nde Nogay göçü bir hayli artmış ve Türkiye’ye gelen
Nogaylar, 2.Abdülhamid tarafından Konya, Eskişehir ve Afyon gibi
bölgelere iskân edilmişlerdir.
Hâlen
Rus nüfuzu altında ve yoğun olarak Kırım Bölgesi’nde yaşayan yaklaşık 1
milyon Nogay kandaşımız vardır. Dahası bu kandaşlarımız, Hazar
Bozkırlarında, Kuzey Kafkasya’da, İdil-Ural Havzası’nda, Litvanya’da,
Romanya’da, Bulgaristan’da ve Kazakistan’da dağınık olarak
yaşamaktadırlar.
Özetle, dünyada sandığımızdan çok daha fazla varız
dostlar.
Dünya olsa viran, yine de bitmez turan.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder